به گزارش فرکانس بیمه، به دنبال انتشار گزارشی در این پایگاه خبری با عنوان <<کارآفرین از عهده تعهدات بیمه نامه های زندگی بر می آید ؟درآمد سرمایه گذاری از محل منابع بیمه ای در بیمه کارآفربنمنفی 10درصد شد>> محمد حیدری، مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین جوابیهای را برای پایگاه خبری فرکانس بیمه ارسال کرد.
متن این جوابیه که مطابق با قانون مطبوعات منتشر میشود، به این شرح است:
«در رابطه با بیمه عمر به اطلاع میرساند صورتهای مالی در صنعت بیمه از پیچیدگی خاص خود برخوردار است. از این رو هرگونه آنالیز و نتیجهگیری مستلزم داشتن دانش لازم به جهت چیدمان اطلاعات منتشر شده و رابطه آنها با یکدیگر می باشد. از این رو گزارش تهیه شده فاقد هرگونه تحلیل کارشناسی، یکجانبه و بر خلاف اصول حرفه ای بوده و فقط تحریک مخاطب در جهت دور شدن از اصالت اطلاعات و تشویش او را در پی داشته است. توضیح اینکه شرکت در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب سودی معادل ۳۱ و ۳۰ درصد خالص این بیمه گذاران خود توزیع نموده است و این در حالی ایست که متوسط نرخ تضمین در دو سال اول ۱۶ در دو سال بعدی ۱۳ و برای بقیه سال ها ۱۰ درصد ، و اختلاف آن تا سود توزیع شده در قالب مشارکت در منافع بوده است. این نرخ در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ مطابق با یادداشتهای ۷ و ۲۵ پیوست صورتهای مالی و بطور واضح و مشخص ۲۶ درصد بوده که بیانگر نرخ بسیار مطلوبی در این شرایط خاص بازار مالی و ایفای تعهدات شرکت می باشد. علاوه بر این و حتی در همین شرایط انتظار داریم که در پایان سال به همان محدوده سال قبل برسیم که این امر وجه تمایز شرکت به جهت محافظت از سرمایه بیمهگذاران محترم میباشد.
اضافه می شود بطور قطع و یقین ارزش ذاتی ترکیب سرمایه گذاری ها بخصوص در سرمایه گذاری های بلند مدت که با ارزش بهای تاریخی در صورتهای مالی افشا می شود با آنچه که در صورتهای مالی درج شده، تفاوت بسیار چشمگیری داشته که مازاد حاصل از آن پوشش تمام ریسکهای احتمالی در هر شرایطی از بازار برای سال های پیش رو خواهد داشت.» انتهای جوابیه/
توضیحات فرکانس بیمه:
سوال اساسی و محوری خبرنگار فرکانس بیمه در گزارش مورد بحث، مشخصا بررسی دلایل منفی شدن ۱۰ درصدی شاخص «درآمد سرمایهگذاری از محل منابع بیمهای» مطابق صورتهای مالی منتشر شده این شرکت در سامانه کدال و تاثیر احتمالی آن بر تعهدات بلندمدت بیمهنامههای زندگی کارآفرین بوده است.
مساله مهم دیگر در گزارش تحلیلی فرکانس بیمه این بوده که چگونه در حالی که درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در بازه زمانی مورد بحث ۷۷ درصد افزایش داشته اما درآمدهای حاصل از سرمایهگذاری منابع بیمهای با افتی ۱۰ درصدی مواجه شده است. در این جوابیه به این مساله نیز پاسخ مشخصی داده نشده است.
نکته دیگر مورد بحث در تحلیل فرکانس بیمه از صورتهای مالی بیمه کارآفرین بررسی این مساله بود که «این سرمایهگذاریها چگونه و در چه حوزههایی انجام شده که حتی نتوانسته به اندازه سپردههای بانکی سودآور باشد.»
گذشته از اینها «روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه» رسالتی است که مطابق قانون مطبوعات به عهده رسانهها گذاشته شده است. بنابراین وظیفه یک رسانه تخصصی بیمهای آگاه کردن مخاطبان خود از آخرین وضعیت مالی شرکتهای بیمه است و به کار بردن الفاظی مانند «تحریک مخاطب» یا «تشویش» دون شان یک رسانه تخصصی بیمهای به نظر میرسد/انتهای پیام